zwanger worden - Verloskundigen Ruyschstraat

Wanneer je zwanger wilt worden, is het verstandig je huidige levensstijl eens onder de loep te nemen.

Het is belangrijk je te realiseren dat een gezonde levensstijl de risico’s voor moeder en kind verlagen, maar een gezonde levensstijl is geen garantie voor een goede zwangerschap en een gezond kind.
Het slikken van 0,4 mg foliumzuur, in de periode van 4 weken voor de zwangerschap tot 3 maanden na de bevruchting, verkleint het risico op het krijgen van een kind met een neuraalbuisdefect, ook wel bekend als een “open ruggetje”. Foliumzuur kun je zonder doktersrecept bij iedere apotheek of drogist kopen.

Indien er in je familie erfelijke ziekten/aandoeningen voorkomen, is het aan te raden om alvast voor de zwangerschap contact met ons op te nemen.

Roken, alcohol en drugs beinvloeden de vruchtbaarheid, brengen schade toe aan de ongeboren vrucht en kunnen zelfs een miskraam veroorzaken.

Bij medicijngebruik is het verstandig om bij je huisarts na te vragen of deze medicijnen aangepast moeten worden bij zwangerschapswens.

Ook je beroep kan van invloed zijn, b.v. als je röntgen-laborante bent, of wanneer jij of je partner tijdens het werk in aanraking komt met gevaarlijke stoffen. Bij twijfels hierover; spreek erover met je Arbo arts.

Lees meer over zwanger worden en zwanger zijn op www.strakszwangerworden.nl.

Ook kun je bij ons een afspraak maken voor het kinderwens spreekuur, gebruik hiervoor het contactformulier.