Je bent minder dan 12 weken zwanger en hebt bloedverlies of pijn. Je maakt je zorgen of je misschien een miskraam zult krijgen. Wat nu?

Menstruatieachtige pijn in het begin van de zwangerschap komt veel voor en is meestal heel normaal. Je baarmoeder groeit snel en dat kan nare krampen veroorzaken. Ook een beetje bloedverlies aan het begin van de zwangerschap komt heel vaak voor.
Ongevaarlijke oorzaken van dit bloedverlies kunnen zijn: een innestelingsbloeding, poliep, celonrust aan de baarmoedermond. Ook kan je soms na het vrijen, harde ontlasting of door een flinke niesbui een beetje vaginaal bloedverlies hebben. Bloedverlies aan het begin van de zwangerschap geeft, als de zwangerschap gewoon doorgaat, geen grotere kans op complicaties of afwijkingen later in de zwangerschap.

Echter in het geval van bloedverlies, eindigt 50% van de zwangerschappen in een miskraam. De oorzaak van een miskraam voor 12 weken is bijna altijd een afwijking in de chromosomen die toevallig is ontstaan bij de bevruchting van de eicel. Dit leidt tot een verkeerde aanleg van de zwangerschap waardoor het kindje stopt met groeien. Wanneer het kindje al heel vroeg in de zwangerschap is gestopt met groeien, ontstaat er soms geen bloedverlies. Je zult dan helaas bij de eerste echo ontdekken dat het eerder al mis is gegaan.

Veel vrouwen krijgen eens te maken met een miskraam: bij ongeveer één op de tien zwangerschappen gaat het vroeg in de zwangerschap mis.
 De kans op een miskraam neemt toe met de leeftijd.

Een miskraam
Vaginaal bloedverlies en lichte menstruatieachtige pijn kunnen het eerste teken van een miskraam zijn. Ook kan het zijn dat er een echo gemaakt is waarbij gezien is dat het kindje gestopt is met groeien. Zwangerschapsverschijnselen zoals gespannen borsten en misselijkheid nemen soms af vlak voor een miskraam, maar kunnen soms juist ook nog lang bestaan.
Wanneer het zwangerschapsweefsel door samentrekkingen van de baarmoeder naar buiten wordt geduwd, krijg je weeënachtige pijn en helderrood bloedverlies. De pijn en het bloedverlies nemen geleidelijk toe en wanneer de baarmoeder helemaal leeg is, weer af. De hoeveelheid bloedverlies en bloedklontjes kan best ruim zijn, schrik niet! Na de daadwerkelijke miskraam wordt het snel minder als bij een normale menstruatie. Neem altijd contact op met ons 24/7-nummer wanneer je vermoedt dat je te veel bloed verliest. De krampen van de miskraam kunnen flink pijnlijk zijn, zorg dus voor een goede pijnstiller zoals paracetamol of ibuprofen.
Soms is het verloop van de klachten zodanig dat we er niet aan twijfelen of er sprake is van een miskraam. In alle andere gevallen maken we een echo om meer duidelijkheid te verkrijgen.

Wanneer moet je ons in ieder geval bellen bij een (mogelijke) miskraam:
● veel helder vaginaal bloedverlies: meer dan een maandverband vol in een half uur
● extreme buik- of rugpijn die niet beter wordt met paracetamol
● koorts
● helder bloedverlies dat langer dan 7 dagen aanhoudt
Ongeveer 10 dagen na de miskraam kunnen we een echo maken om te kijken of de baarmoeder leeg en rustig is.

Wat als een miskraam is vastgesteld?

Een miskraam kan niet worden tegengehouden of worden voorkomen. Je kunt zelf dus niets doen om te voorkomen dat de miskraam optreedt en er is helaas geen behandeling mogelijk. De oorzaak is immers een niet goed aangelegd kindje.
Je kunt kiezen tussen afwachten op het spontane beloop of het laten weghalen van het zwangerschapsweefsel door middel van een curettage of het toedienen van vaginale medicijnen. Wanneer je het spontane beloop van de miskraam niet af wilt of kunt wachten, zullen we je verwijzen naar de gynaecoloog voor verdere behandeling. Samen met de gynaecoloog zul je bekijken welke behandeling voor jou het beste is.

Het is heel belangrijk om de tijd te nemen voor het verwerken van de miskraam en het verdriet. Doe wat voor jou goed voelt. Voor de een betekent dit een week in bed, voor de ander betekent het juist vasthouden aan dagelijkse routine. Maar hoe dan ook, gun jezelf de ruimte om afscheid te nemen van de zwangerschap en het kindje.

Na de miskraam
Het lichamelijk herstel na een miskraam of een curettage is meestal vlot. Gedurende één tot zes weken kun je wat bloedverlies en bruinige afscheiding hebben. De eerste menstruatie treedt meestal na ongeveer vier tot zes weken op. Vroeger werd geadviseerd een aantal menstruaties af te wachten voordat je weer zwanger zou worden. Uit recent onderzoek blijkt echter dat zwangerschappen die kort na een miskraam zijn ontstaan, juist een betere prognose hebben! Wachten is medisch gezien dus niet nodig, maar het is wel belangrijk dat je het verdriet van de eerdere miskraam goed verwerkt hebt.

Na een miskraam kun je een moeilijke tijd hebben. Verdriet, schuldgevoelens, ongeloof, boosheid en een leeg gevoel zijn veel voorkomende emoties. Het is moeilijk aan te geven hoeveel tijd hiervoor nodig is, dit verschilt voor iedere persoon. Je kunt ons altijd bellen wanneer je daar behoefte aan hebt. Ook kunnen we, wanneer je nog vragen of zorgen hebt, een aantal weken na de miskraam nog een gesprek inplannen.

In een volgende zwangerschap kunnen we met de echo wat eerder gaan kijken of we een hartje zien kloppen. Dan kan vanaf ongeveer 7 weken.